Søndagstur på sparket

Søndagstur med lekre biler, drifting og gummi-odør!

Søndagen var egentlig planlagt i vårrånnas ånd. Med maling av gjerde og vindusvask, med nyinnkjøpt Kärcher teleskopstang. Som visstnok skal være skikkelig rå. Disse planene ble plutselig kastet på sjøen da vi var heldige å fikk noen gratisbilletter til Gatebil. Undertegnede kan ikke påberope seg å ha vært på dette tidligere, så da måtte det jo prøves.

Turen gikk, som kanskje noen av dere skjønner, til Rudskogen. Med relativt ny vei, så gikk turen radig med en times-kvart kjøretur fra Oslo.

Vel fremme var det ikke tvil om at dette er et stort arrangement for bilinteresserte, av denne type sjanger. Det var godt besøkt, selv på en søndag, På grunn av et stort oppmøte ble vi ble henvist til parkeringen lengst vekk. Dette medførte av starten på dagen gikk med til en hyggelig trimtur. Ikke bare på asfalt og grus, men også gjennom skog og kratt, da det gikk en skogssti frem til selve banen. Undertegnede gikk fremst, noe som kanskje ikke var det lureste med tanke på at det er lenge siden jeg har hatt noen spesielt lange turer i skogen. Til tross for det faktum at jeg er vokst opp på Hardangervidda. Etter meg gikk en lang stim med folk, fullstendig uvitende om at jeg hverken kunne veien eller retningen. Heldigvis var penvesken fylt opp med drikke og rundstykker, så om vi hadde blitt i skævven over natten skulle vi alltids overlevd på noen tørre havrerundstykker med lett-salami.

Etter å ha gått et langt stykke mellom grantrær og blivende blåbærlyng så, tro det eller ei, men stien bragte oss til ´Rome´. Uten et eneste flått-bitt. Dermed kan vi anse skogsturen som en suksess. I ettertid så ser jeg jo det at vi bare kunne fulgt gummilukta fra bilene som drev å drifta på banen, men slik er det noen ganger, veien blir til mens vi går.

Vel fremme var det utvilsomt mye mennesker. Med bilentusiaster og sjåfører i gode motorsmataler blandt godt brukte -og mindre godt brukte muskelbiler. Driftingrøyka lå fortsatt over plassen som et tykt Ikea-teppe, men sikten var god, og vi fikk med oss severdigheten fra alle bodene som hadde stilt seg opp foran banen, og selve racene.

Som en distributør av MC og bilutstyr i øvre sjiktet var det selvsagt noen biler som vi gav litt ekstra oppmerksomhet. Første stoppet ble hos en Nissan GTR. Med eksospotter, som Jan Erik Larssen uttalte det en gang i tiden; Har plass til en loff! Dette var en nyere modell, fra 2009 + + og det er ikke å stikke under en stol at dette er en lekker bil. Cockpiten drar noen likheter med Playstation 4, enkelt oppsett, men pace´n skal du ikke spøke med. Dette er en råtass på fire hjul.

 
 

Et passende antall høyttalere

Videre gikk turen gjennom et utallige boder med bilrekvisita av diverse kaliber. Alt i fra felger, høyttalere til vaskeutstyr. Spesielt en Hummer hadde klart å feste inn x antall hytallere med tilhørende basskasser. Litt høy lyd for meg som har passert førr, og jeg regner med de ikke skulle putte unga i bilen med seg på tur, men bortsett fra det er det sikkert gøy for de interesserte.


TRE FLOTTE EKSEMPLARER

Noe som imidlertid fikk oss til å stoppe litt ekstra opp var standen til Bertel O´Steen. Her hadde de bragt med seg tre praktfulle eksemplarer av noen Mercedeser.

En SL McLaren, SLS AMG Black Series og AMG GT Black Series.

 

BANEKJØRING

De fleste er nok på Rudskogen for å få med seg kjøring på banen, og selvfølgelig fikk vi vår dose av dette også. Driftingen hadde tatt en liten pause da vi ankom, så nå kunne endelig nisten nytes til musikk i ørene. (Red. anm.; motorlyd av turbo, spjell og knatring). Salamirundstykket ble fortært til et lite race med diverse Porscher, Bmw´er og -hold deg fast- til og med en Ford Cortina. Og jaggu holdt den ikke følge med enkelte hester utpå banen. Hadde jeg visst de fikk så mye power ut av en Cortina, så skulle jeg kanskje aldri solgt min gamle ungdomsbil; Escort xr3i. Den kunne jo potensielt kjørt dritten ut av GT3´ene utpå banen. Eller kunne den det? Kanskje med litt flybensin og lystgass?

Uansett så kan du kose deg med noen snutter under her om dagens opplevelser. Og som avslutning, så tok vi ikke skogsstiene tilbake da vi dro. Jeg stemte for lokalveier, litt fordi det ikke er flått der og fordi matpakken tross alt var fortært. Hadde vi gått oss vill i skogen på vei hjem, var det ikke noe nødrasjon tilgjengelig.

Dette ble en -noe-lenger tur enn forventet. Solen steket og motet begynte å glippe, så det må gies en takk til Gatebil-gutta på ATV, som spurte om vi ville sitte på siste biten opp til parkeringsplassen.

Vi takket ja.

 
 
 

Kundesykkel

M7RS Genesi 

Umiskjennelig stil, ytelse og superlett felg

M7RS Genesi i smidd aluminiumslegering er en felg som er designet for å gi høyest mulig ytelse på din sykkel. Designet er lekkert og prisen er ganske god den også.

Det er bare de av oss som har kjørt på lettvektsfelger som skjønner hvilken følelse dette er. Helt uten sammenligning til originalfelger. Måten sykkelen responderer og hvor ´lett´ den plutselig blir å kjøre, sender kjøreopplevelsen til et helt annet nivå.

Marchesini er en av de råeste på markedet. De har spesialisert seg på aluminium og magnesiumsfelger siden 1988. Det er ikke uten grunn at felgene deres brukes i MotoGP, SuperBike og SuperMotard.

M7RS Genesis er ett, blandt mange felgsett, du kan kjøpe og bruke på veien.

Hvordan er de laget

Bruken av flerveis smiing av aluminiumslegering og bruken av støpeformer som er optimert på den endelige geometrien til hjulet, lar Marchesini oppnå et veldig lett materiale med eksepsjonelle mekaniske spesifikasjoner. Vekten på settet (de to monterte hjulene) er kun 8,3 kg. Det er ganske heftig!

Vi har nettopp fått tilbakemelding fra en kunde som har vært ute å testet et sett av disse, og han er ikke annet enn svært fornøyd. Ta en titt på bildene under og se hvor rå disse ser ut på sykkelen.

Yamaha V-max med ombygde Marchesini M7RS Genesi felger

Racingåret 2022

 

Non-Stop Trading AS (NST) har siden oppstarten i 1999 vært involvert i motorsport, på hjemmebane så vel som internasjonalt gjennom våre leverandører/produsenter.

Allerede i 200x var NST sponsor for det som ble kalt Non-Stop Jentecup, bidragende med produkter og pengepremier.

Siden har vi vært involvert med kjente navn på både grus og asfalt, slik som Hestmann Racing, Kai Børre Andersen, Ronny Bakke, Oddgeir Havnen, Thorvald Sæby, Thorleif Netland, Norvald Haaland, Lykke Racing, Plassen Racing m.fl.

Vi er selvsagt nært knyttet til racing også i dag da en rekke av våre produsenter er tungt forankret i motorsport, både på 2 og 4 hjul. Så er du interessert i racing, enten det er på trackday nivå eller med høyere ambisjoner så kan vi levere!

Hold deg gjerne oppdatert via denne racing bloggen hvor vi kommenterer og informerer.  

 

 

Racing året 2022 er godt og vel i gang.

Moto GP startet med et brak også i år. Positivt med tanke på at Valentino Rossi ikke lenger er på startstreken. Og da har vi fått se overraskende resultater med noen «nye» team på pallen. Aprilia, KTM og Ducati har alle entret øverste trinn, kanskje noe overraskende i forhold til Aprilia, men etter vinterens tester likevel ikke. Suzuki virker også sterke med en sykkel som går fort og 2 sjåfører som begge leverer. Honda og Yamaha har derimot ikke levd helt opp til forventningene så langt, noe som kanskje kan tilskrives Michelins endrede fordekk (Honda), mens Yamaha’n ikke helt henger med pga. manglende toppfart og tilsvarende dårlig bakhjulsgrep. Marc Marques er heldigvis (for underholdningens del) tilbake etter nok en krasj hvor hjernerystelse har påvirket synet hans negativt. Når det er sagt så var åpenbart ikke synet noe hinder under løpet i Texas. En nokså vill opphenting av den mannen etter en rimelig håpløs start. i skrivende stund er sirkuset på vei over til europeiske baner, og kanskje får vi se mer til forhåndsfavorittene da? Non-Stop Trading AS representerer produsenter som Afam, Akrapovic, Arrow, BMC, Brembo og Marchesini. merker som er og har vært dominerende innen MotoGP i mange år.

VM Superbike er også rullende, første runde i Aragon er kjørt og ikke overraskende er det Ducati, Kawasaki og Yamaha fabrikksteam som dominerer. Våre produkter er her som for MotoGP, Afam, Akrapovic, Arrow, BMC og Marchesini, produkter vi markedsfører og selger.  

Ducati

Yamaha

Kawasaki

Vi nevner også Formel 1 hvor ting er snudd litt på hue etter flere år med AMG-Mercedes dominans. Nye regler gjelder. Nye chassis og hjul(størrelse), men det ser unektelig ut til at også motorer har gjennomgått vesentlig endinger over vinteren, noe som igjen har endret på styrkeforholdet. Herlig nok er Ferrari i høyeste grad tilbake for fullt igjen, tronende på toppen i både fører- og konstruktørmesterskapet. Tipper vi ser AMG-Mercedes teamet tilbake om ikke lenge, da er det minst 3 team som skal kjempe om seire i løp. Men det har tettet seg til også bakover i feltet, hvilket gjør det mer spennende enn på lenge. Følg med videre. Vi heier spesielt på team som benytter Brembo bremser, når kun det beste er godt nok! BMC har også vært involvert i F1 gjennom flere år med sine filterløsninger, et særdeles viktig produkt for best mulig effekt/forbrenning.

17. april. World Endurance Championship

Suzuki teamet fortsetter med Yoshimura Japan som teknisk partner, og dette krones med seier I sesongens første 24 timers løp i Frankrike (LeMans). Sterkt! Non-Stop Trading har vært offisiell Yoshimura distributør i mer enn 20 år. Eksos, kitt deler samt øvrige tekniske deler til utvalgte modeller. 

https://www.yoshimura-jp.com/en/race/2022_ewc-race_release